Is zelfbouw licentie gebonden?

Is zelfbouw licentie gebonden?

New postby 19DIG9119 on Thu Oct 30, 2008 10:02 pm

Ik vond die lege rubriek zoooooo zielig......

Maar nu even serieus, mijn vraag is die uit het subject:
Is zelfbouw licentie gebonden of mag ik zowel met een N als een F licentie zelfbouw apparatuur gebruiken?
Ik heb hier nog niets over gevonden in de documenten die ik tot nu toe heb gelezen.

Groet,
Arjen
19DIG9119

Re: Is zelfbouw licentie gebonden?

New postby PA3FBL on Thu Oct 30, 2008 11:03 pm

De meeste die in de elektronica geïnteresseerd zijn hebben veelal knutsel project-jes gemaakt. Zo maak je bijvoorbeeld een interface om rtty, amtor of morse code te kunnen decoderen in leesbaar schrift (computer) mee te kunnen lezen. Dit soort zaken bouwde ik al ver voordat ik een machtiging haalde, ik was dus eerst luister-amateur en bouwde ook in die tijd verschillende dingen.

Voor het behalen van N of F licentie hoef je niets te bouwen, dat was vroeger wel zo. Men moest vroeger een zend-ontvanger maken die ter keuring aangeboden moest worden, het bouwplan werd bekeken en na goedkeuring en examen vooraf was je radio-zendamateur. Tegenwoordig zijn zendamateurs veel slimmer, als je iets gaat zelf-bouwen dan moet je er rekening mee houden dat de zelfbouw behoorlijk duur is en de meeste onderdelen (componenten) zijn moeilijk leverbaar. Veel moet je bestelen en als je de bouw-uren gaat optellen dan kun je daarvoor de meeste apparaten nieuw kopen. Beleef je echter veel plezier aan de zelfbouw dan is dat uiteraard een bijkomend plus puntje. Soms koop je een kant en klaar printje met bijbehorende onderdelen en is alles wat rest de componenten erop solderen, het is een luxere vorm van zelfbouw die door vele amateurs werd toegepast.
The psychiatry saying to me:
You don't take responsibility for your own actions.
i said OH, and WHOSE FAULT IS THAT !
--
Amateur groeten Gerry.
PA3FBL
Beheerder
Beheerder

New postby 19DIG9119 on Fri Oct 31, 2008 7:50 am

Gerry,

Bedankt voor je antwoord maar je beantwoord niet echt mijn vraag.
Mag ik met een N licentie ook zelfbouw aparatuur gebruiken of moet ik daar een F lcentie voor halen.

Aangezien het experimenteren met lage vermogens mij het leukste lijkt denk ik dat zelfbouw qua kosten wel mee zal vallen.
Dat gaat voor mij natuurlijk wel inhouden dat ik ook morse moet gaan leren maar gelukkig kan dat ook via de DLZA.

Groetjes,
Arjen
19DIG9119

New postby PA3FBL on Fri Oct 31, 2008 10:30 pm

Radio zendapparaten moeten aan bepaalde technisch eisen voldoen en hierbij maakt het niet uit of je een N of F licentie hebt, voldoet de apparatuur aan de gestelde eisen dan mag je deze gebruiken op de toegestane amateur-banden binnen de voorschriften en beperkingen die bij de licentie N of F van toepassing zijn.
The psychiatry saying to me:
You don't take responsibility for your own actions.
i said OH, and WHOSE FAULT IS THAT !
--
Amateur groeten Gerry.
PA3FBL
Beheerder
Beheerder

Return to Homebrew