Hoe win ik een contest !
Eerst even een uitleg wat een contest is. Een contest is een evenement waarbij twee of meer personen of teams zich ontmoeten in een competitie, meestal om een prijs te winnen. Maar een competitie is ook de rivaliteit tussen individuen en groepen om bijvoorbeeld prestige of roem te vergaren.
Aan een radio-contest is het mogelijk mee te doen als “single operator”of als “Multi operator” Aan het verschillende type van uitzending gaan we even voorbij. Een single Operator station is een station dat door een (1) persoon wordt bediend in alle facetten (operating, logging, en spotting functies)
Om in deze categorie te winnen moet men:
Minstens nog vier radio vrienden uitnodigen om wat taken te verdelen. En wel NR 1 is actief bv. op 80 en NR 2 zorgt voor het log, NR 3 werkt met een tweede tranciever vast op een andere band om een vrije frequentie te veroveren, zet dus wat test en stoorsignalen in de lucht, zodat als de condities het laten afweten op de band waar NR 1 actief is, deze direct kan omschakelen naar de band waar NR 3 een vrije frequentie heeft veroverd.
Nr 4 komt in actie op momenten dat nr 1 – 2 of 3 een paar uurtjes gaat slapen. Ook is het erg gewenst om het maximale toegestane vermogen ruim te overschrijden, en te zorgen dat het signaal voldoende breed is bv. minstens 10 kHz.
Voor het Multi Operator station is al het voorgaande ook van toepassing met dit verschil dat het reglement meerdere operators toelaat, maar hier moet men zich vooral concentreren op maximaal haalbaar vermogen, laten we zeggen minimaal 3 kilowatt en een bandbreedte van minimaal 10 kHz. Vooral dit laatste is erg belangrijk want hierdoor is ontvangst door andere deelnemers onmogelijk geworden, en vertrekken alle stations in de omgevings frequente van het Multi Operater station na een uur of wat proberen, naar een andere frequentie.
Een leuk voorbeeld uit de praktijk tijdens de laatste (2009) PACC contest: Ik maakte een verbinding op 160 meter met een clubstation, dit clubstation wordt in Lith ontvangen met een signaal sterkte van 50 dB over S9 (ruim 10 kHz breed).
Op de achteloze vraag van mij: met hoeveel vermogen werken jullie antwoordde (ik denk niet ervaren operator) met, 1,5 kilo watt. De microfoon, waarschijnlijk een tafelmicrofoon met schakelaar blijft open staan, en de hieronder volgende conversatie is goed te horen.
Crew op de achtergrond: wat maak jij me nou klaar, dat zeg je toch niet! Veel stemmen door elkaar met de nodige kritiek.
Operator: maar dat weet toch iedereen!
Crew: ja, maar dat zeg je toch niet stommeling!
Mocht dit station in de PACC contest hoog scoren, van harte gefeliciteerd! En als jullie volgend jaar weer meedoen met groot vermogen zorg dan dat de bandbreedte binnen de grenzen blijft, dat je 10 of 15 dB harder bent is niet zo interessant, en ook geen probleem.
73 de pa0wmr