Hoe win ik een Contest !

Hoe win ik een Contest !

New postby pa0wmr on Wed Feb 18, 2009 6:40 pm

Hoe win ik een contest !

Eerst even een uitleg wat een contest is. Een contest is een evenement waarbij twee of meer personen of teams zich ontmoeten in een competitie, meestal om een prijs te winnen. Maar een competitie is ook de rivaliteit tussen individuen en groepen om bijvoorbeeld prestige of roem te vergaren.

Aan een radio-contest is het mogelijk mee te doen als “single operator”of als “Multi operator” Aan het verschillende type van uitzending gaan we even voorbij. Een single Operator station is een station dat door een (1) persoon wordt bediend in alle facetten (operating, logging, en spotting functies)

Om in deze categorie te winnen moet men:
Minstens nog vier radio vrienden uitnodigen om wat taken te verdelen. En wel NR 1 is actief bv. op 80 en NR 2 zorgt voor het log, NR 3 werkt met een tweede tranciever vast op een andere band om een vrije frequentie te veroveren, zet dus wat test en stoorsignalen in de lucht, zodat als de condities het laten afweten op de band waar NR 1 actief is, deze direct kan omschakelen naar de band waar NR 3 een vrije frequentie heeft veroverd.

Nr 4 komt in actie op momenten dat nr 1 – 2 of 3 een paar uurtjes gaat slapen. Ook is het erg gewenst om het maximale toegestane vermogen ruim te overschrijden, en te zorgen dat het signaal voldoende breed is bv. minstens 10 kHz.

Voor het Multi Operator station is al het voorgaande ook van toepassing met dit verschil dat het reglement meerdere operators toelaat, maar hier moet men zich vooral concentreren op maximaal haalbaar vermogen, laten we zeggen minimaal 3 kilowatt en een bandbreedte van minimaal 10 kHz. Vooral dit laatste is erg belangrijk want hierdoor is ontvangst door andere deelnemers onmogelijk geworden, en vertrekken alle stations in de omgevings frequente van het Multi Operater station na een uur of wat proberen, naar een andere frequentie.

Een leuk voorbeeld uit de praktijk tijdens de laatste (2009) PACC contest: Ik maakte een verbinding op 160 meter met een clubstation, dit clubstation wordt in Lith ontvangen met een signaal sterkte van 50 dB over S9 (ruim 10 kHz breed).

Op de achteloze vraag van mij: met hoeveel vermogen werken jullie antwoordde (ik denk niet ervaren operator) met, 1,5 kilo watt. De microfoon, waarschijnlijk een tafelmicrofoon met schakelaar blijft open staan, en de hieronder volgende conversatie is goed te horen.

Crew op de achtergrond: wat maak jij me nou klaar, dat zeg je toch niet! Veel stemmen door elkaar met de nodige kritiek.
Operator: maar dat weet toch iedereen!
Crew: ja, maar dat zeg je toch niet stommeling!

Mocht dit station in de PACC contest hoog scoren, van harte gefeliciteerd! En als jullie volgend jaar weer meedoen met groot vermogen zorg dan dat de bandbreedte binnen de grenzen blijft, dat je 10 of 15 dB harder bent is niet zo interessant, en ook geen probleem.

73 de pa0wmr
pa0wmr

Re: Hoe win ik een Contest !

New postby PA3FBL on Wed Feb 18, 2009 7:11 pm

Ik heb zo het vermoeden dat iedere deelnemer wel iets doet dat volgens de regels niet mag, deze deelnemer deed beslist niet mee in de categorie QRP met de genoemde 1,5 kW. En dat je schrijft dat het geen probleem is ben ik niet met je eens, het verschil van enkele watts maakt niks uit maar 1,5 kW is veel meer dan dat. Nu staat er in de PACC regels niets over de bandbreedte echter zijn de voorschriften en beperkingen met bijbehorende band-plannen hier wel stellig in. De verbindingen mogen alleen gemaakt worden in CW of SSB, en voor SSB is 2,7 kHz meer als voldoende en een bandbreedte van 10 kHz is extreem te veel.

Mocht je er later iets mee gaan doen dan zal deze PACC deelnemer wel zeggen dat je een goede ontvanger moet gaan kopen, mocht je die al hebben dan denk ik dat er een controle taak ligt voor de PACC crew. Deze wedstrijd is een oneerlijke wedstrijd, meer geld (meer middelen) geeft een veel grotere kans op meer punten. De onderwerp naam "Hoe verlies ik een contest" was een betere keuze geweest.
The psychiatry saying to me:
You don't take responsibility for your own actions.
i said OH, and WHOSE FAULT IS THAT !
--
Amateur groeten Gerry.
PA3FBL
Beheerder
Beheerder

New postby pa0wmr on Wed Feb 18, 2009 7:58 pm

Klopt Gerry, advies van het staton met deze enorme bandbreedte was : koop een betere tranciever !
als die op de markt komt zal ik dat zeker doen, hi
Geld is denk ik hier niet van belang omdat de slechtste trancievers ( lees: slechte draaggolf en zijband onderdrukking)
de beste contest resultaten leveren.
pa0wmr

New postby 19DIG971 on Thu Feb 19, 2009 3:29 am

Dus ik heb de correcte antenna HI.

Het zou wel leuk en informatief zijn als iemand wie dan ook een soort lezing of informatie uur op TS kunnen geven voor die wat aan een contest willen mee doen of meer er over willen weten ?

Ik heb met mijn bager/bacher antenna wel zo 13 contacten gemaakt. Alleen wist ik niet wat voor programma voor de contest het best zou zijn voor een beginner zoals ik, plus wat om te doen als jezelf ga begint te roepen enz.

Dus het zou wel helpvol zijn als iemand ons zou kunnen informeren over hoe en wat. Er zijn wel links enz. naar andere pagina's op de internet naar contesting maar gezien de DLZA-groep het goed doet om te leren over de Zendamateur zou het ook leuk zijn om denk ik een soort van 1 of 2 keer een maand of zo als er aan vraag is over informatie over contest's en het te gebruiken programma's ervoor.

Het is maar een sugestie.
73 van PD0TAS (.--. -.. ----- - .- ...)
19DIG971

New postby pa0wmr on Thu Feb 19, 2009 12:01 pm

Beste pd0tas,

Een goede antenne is natuurlijk wel gewenst.
Gezien je call, ben je neem ik aan, vooral actief op 20 en om daar een goede antenne te maken is dat
niet zo moeilijk, en geef ik je graag advies.
Het idee om wat uitleg te geven over de gang van zaken tijdens een contest is een goed idee.
Ik wil daar graag wat tijd voor vrij maken.
Ik ben nog al veel QRV in de room "Brabantse nachten" roep me daar aan, dan maken we een
afspraak.
Veel plezier met je hobby
73
Pa0wmr
pa0wmr

Return to Contesten